Publicaties

Ingediend door bob op ma, 09/04/2023 - 13:20

Thuiszittersonderzoek

 

Vooraf een opmerking over methodes: kwantitatief (breedte) en kwalitatief (diepte) onderzoek

Schoolverzuim onder jeugdigen. Wat werkt?,[1] de tekst waarop deze teksten een reactie zijn, staat in de kwantitatieve sociologische traditie. Kernbegrippen van deze traditie zijn meetbaarheid en objectiviteit, survey, data, correlatie, afhankelijke -, onafhankelijke- en co-variabelen, statistiek, percentage en verklaren. Het beleidsdocument Iedereen op zijn plek in West-Brabant is gebaseerd op kwantitatief onderzoek.

De onderhavige tekst staat in de kwalitatieve traditie. Kernbegrippen van deze traditie zijn beschrijven, begrijpen, intentie, ervaring, perspectief, participerende observatie en verhaal. Kwalitatieve onderzoekverslagen beschrijven gebeurtenissen en patronen die kunnen worden gevat in scripts en scenario's.

Beide typen onderzoek vullen elkaar aan. Kwantitatief onderzoek kan laten zien hoe de verdeling is van de populatie over verschillende categorieën (b.v. thuiszitters geordend naar hun herkomst uit mavo, havo of vwo) door de jaren heen. Maar het geeft geen inzicht in de gebeurtenissen die in afzonderlijke gevallen tot uitval hebben geleid. Daarvoor zijn kwalitatieve gevalstudies nodig. Anders gesteld, in kwantitatief onderzoek staat het systeem centraal, in kwalitatief onderzoek de betrokken actoren.

 

In Deel 1 Schoolverzuim en schoolweigeraars wordt het ruimere probleemgebied beschreven. Dit deel is geschreven vanuit het perspectief van de onderwijsorganisaties en de kwantitatieve methode. De voornaamste informatiebron was veldwerk door deelname in de Kenniskring Schoolweigering. Hier staan het systeem en de systeemcategorieën centraal.

In Deel 2 Schoolverzuim en thuiszitters wordt het gebruik van het ontwikkelde raamwerk beschreven. Dit deel is geschreven vanuit het perspectief van de ouders en de kwalitatieve methode. Hier staan de mens en de percepties centraal.

De doelgroep bestaat uit al diegenen die omwille van hun werk of omwille van hun ouderlijke verantwoordelijkheid actief betrokken raken bij leerlingen met (dreigende) schooluitval, maar het geheel zal interessant zijn voor degenen die bezig zijn met onderzoek of beleidsontwikkeling

 

[1] Deze tekst komt het dichtst bij het concept waarop ik reageerde. Ik verwijs ernaar omdat eerdere versies van internet zijn verwijderd.